Mer frukt mindre socker.

Hej.
Jag har börjat ta bort mycket socker här hemma för barnen. Inget godis alls på veckodagarna men fika är okej ibland kan jag tycka. Barnen har vart riktigt dåliga på frukt och grönt men försöker att få med det mer i maträtterna utan att det syns och sen måste de välja någon grönsak som de måste äta upp vid varje måltid. De finns ju vissa saker som de har som favoriter, Hugo äter gärna gurka (vilket är mestadels är vatten) Men han äter även gärna paprika och riven morot och då får han det. Elton tycker kokt morot är helt ok och gillar också gurka och majs. Använder mig av mindre ketchup och tar helst eko tomatkross, då får de i sig tomat som de verkligen avskyr utan att märka något.
 
Elton har endast gillat bär innan och kanske en halv banan men har dessa dagar fått i sig cirka fem frukter. Clementin är det godaste han vet och Hugo gillar all frukt.
 
Mina barn har egentligen aldrig vart speciellt intresserade av godis så det är ju inget som blir jobbigt för dem att sluta med.
 
Ush vad det blåser och regnar ute. Kan inte vädret bara bestämma sig.. 
 
*
Vi har även börjat med guldstjärnor för Hugo här hemma för att han ska få sin veckopeng på fredagar. Vi kör endast stjärnor från hur det har gått i skolan. Hemma är han alltid jätte snäll och go men i skolan är han tvärtom. Varje dag får vi en dom hur dagen har gått. Han kan få upp till 3 stjärnor. 3 för toppen 2 för mellan bra och 1 stjärna för helt ok.  Samlar han ihop 10 stjärnor (Vilket betyder 2 om dagen) från mån-fredag så får han sin veckopeng som är på 50 kr. Imorgon ska han ha minst 2 stjärnor för att nå upp till sin veckopeng och det är fröken som bestämmer hur många stjärnor han får sätta upp när han kommer hem.

Vi har testat det mesta med Hugo, men just detta är det nya och det verkar som han tycker att det är himla roligt. Belöningssystem tror jag på.
 
Oj vad jag skrev på idag, beror på att jag använder min dator. Ha en fin kväll.
 
Bananpannkakor, världens enklaste recept.
2 bananer, fyra ägg. Mixa ihop så att äggen blir lite fluffiga. I med vaniljsocker, lite salt och kanel. Servera med frukt eller bär. Barnen ska ha detta till frukost imorgon med har dem bestämt.
 
 
 
0 kommentarer